כל מה שצריך לדעת על פורמולה 1
אם אתם תוהים מה מייחד את פורמולה 1, נציין שהיא אחד מאירועי המרוצים המרגשים ביותר בעולם, עובדה שמושכת מיליוני מעריצים מכל קצוות תבל בכל פעם מחדש, ואכן ישנם מספר גורמים שהופכים את פורמולה 1 לייחודית, לעומת שאר ענפי הספורט המוטוריים, ופה נעלה הילוך וניגש לבחון את הדברים מקרוב.
3 עובדות מעניינות
מהירות
מכוניות פורמולה 1 נועדו לנסוע מהר יותר מכל מכונית מרוץ אחרת, כך שהן מגיעות למהירויות של למעלה מ 200 קמ”ש, מהירות אדירה שמייצרת פרץ אדרנלין מטורף, ולא רק אצל המעריצים, אלא גם אצל הנהגים.
טכנולוגיה
פורמולה 1 מסתמכת במידה רבה על טכנולוגיה וחדשנות. המכוניות מעוצבות תוך שימוש בטכנולוגיה חדישה ומשופרות באופן תדיר. הצוותים משקיעים סכומי עתק במחקר ופיתוח כדי להשיג יתרון תחרותי. כאן ראוי לחדד שההתקדמות הטכנולוגית בפורמולה 1 לא רק הופכת את הספורט למרגש, אלא גם משפיעה משמעותית על תעשיית הרכב כולה.
אסטרטגיה
פורמולה 1 היא הרבה ומעבר לנהיגה מהירה. בין היתר דורשת תכנון אסטרטגי וקבלת החלטות. הקבוצות צריכות לקבל החלטות בשבריר שנייה. צרכים להחליט בכמה דלק להשתמש ומתי לדחוף את המכונית לסף היכולת. נוסף לכך, הנהגים צריכים לעשות חישובים מהירים כיצד לעקוף את היריבים ומתי להגן על עמדתם. כל זאת מוסיף ממד משלים של ריגוש ומשאיר את המעריצים מרותקים.
האבולוציה של פורמולה 1
פורמולה 1 עברה דרך ארוכה מאז הקמתה. הספורט עבר מספר שינויים, כולל עיצוב ותכנון ועד להגדרת תקנון וסידור המסלולים.
בימים הראשונים, פורמולה 1 נשלטה על ידי קבוצות אירופאיות. המכוניות היו ראשוניות ללא הטכנולוגיה המתוחכמת שרואים כיום. באשר למסלולים, הם לא פעם הסתפקו בכבישים ציבוריים.
רק בשנות ה-50 החלה פורמולה 1 להתגבש כפי שאנו מכירים אותה היום. בשנת 1950ה-FIA ייסדה את אליפות העולם לנהגים, מעמד שסימן את תחילתו של העידן המודרני, מבחינת פורמולה 1. העונה הראשונה נשלטה על ידי הקבוצה האיטלקית אלפא רומיאו, שכידוע זכתה בשלל ניצחונות מפוארים.
במהלך השנים, פורמולה 1 המשיכה להתפתח. בשנות ה-60, שופרה מהירות הפנייה באופן ניכר ואילו בשנות ה-70 הפכו מנועי טורבו לפופולריים, מה שהוביל לעלייה בכוח סוס ודחק את זמני ההקפה להיות הרבה יותר מהירים.
בשנים האחרונות פורמולה 1 מתמקדת בשיפור הבטיחות, תוך הטמעת שינויים במכוניות ובמסלולים ומזעור סיכונים מבחינת תאונות, כולל מעבר ליחידות כוח היברידיות שנחשבות חסכוניות יותר בדלק וידידותיות לסביבה.
תקנון
פורמולה 1 נשלטת על ידי מערכת מורכבת של תקנות. החל מגודל ומשקל המכונית ועד למנוע, תיבת ההילוכים, כולל עונשים שניתן להטיל על נהגים בגין הפרת הכללים. כדוגמה לכך נציין שאם נהג גורם להתנגשות או עוקף מכונית תחת דגל צהוב, ניתן להעניש אותו באופן משמעותי. כמו כן, ישנן תקנות שנוגעות להתנהלות של הצוותים והנהגים.
בטיחות
בטיחות מהווה פרמטר מרכזי בפורמולה 1, וישנן תקנות מחמירות על מנת להבטיח שהספורט יהיה בטוח ככל האפשר. שנדגים? המכוניות מצוידות במספר מרכיבי בטיחות, כולל והתקן HANS (תמיכה בראש וצוואר) ואפילו המסילות מתוכננות מתוך מחשבה על בטיחות, כולל מחסומים ואזורי נמל שמסייעים למזער את הסיכון לתאונות.
לאן צועדת פורמולה 1?
פורמולה 1 מתפתחת כל הזמן ומסתכלת לעבר העתיד, ולו בתחום הקיימות. פורמולה 1 הציבה לעצמה את היעד השאפתני להשיג פליטת פחמן אפס עד שנת 2030, ואף פורמולה 1 מתקדמת לשימוש בדלקים בני קיימא, כאשר הספורט בוחן שימוש בדלק ביולוגי שעשוי מחומרי פסולת – יש למה צפות.
תחום נוסף בו מבקשת פורמולה 1 לחדש הוא התחום הטכנולוגי. הספורט תמיד היה בחזית הטכנולוגיה, ופורמולה 1 ממשיכה לפרוץ גבולות. לצורך הדוגמה נחזור ונציין שימוש במנועים היברידיים שמסייעים להפחית פליטת הפחמן. מה מעבר? פורמולה 1 בוחנת את השימוש בבינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר את חוויית המרוץ בעיני המעריצים – עומד להיות סופר מעניין.
בנוסף לקיימות ולטכנולוגיה, פורמולה 1 מחפשת להרחיב את הטווח הגלובלי. אומנם הספורט פופולרי מאוד ברחבי העולם, אבל תמיד יש מקום לצמיחה. פורמולה 1 מחפשת להתרחב לשווקים חדשים ולמשוך דור חדש של מעריצים, ועל כן בוחנים פורמטים חדשים, כגון מרוצי ספרינט וסוגים חדשים של מסלולים.
כרטיסים לפורמולה 1
אז כמו שהסברנו מעלה הדרישה לכרטיסים לפורמולה 1 עולה באופן רציף וכך גם בישראל. כאמור כרטיסים לאירועי ספורט כשלעצמם מאוד נפוצים בישראל וקיימת עלייה בשנים האחרונות וכך גם בתחום הפורמולה 1. מחפשים כרטיסים לאירועי פורמולה 1? טיקט פלייס זה המקום!