סיכום עונת 2023 במירוצי הפורמולה 1
וואו, איזו עונה זו הייתה.
במאמר הבא בחרתי לסכם עבורכם את כל מה שעברנו ב2023 (לחדשים מבניכם בתחום הפורמולה 1 ניתן ללמוד את כל המידע הרלוונטי מהמאמר שכתבתי על כל מה שצריך לדעת על פורמולה 1)
סביר להניח שעוד הרבה זמן ידברו על השליטה הבלתי מעורערת של קבוצת רד בול ביחד עם מקס ורשטפן, וגם אנחנו נרחיב על זה מיד, אבל נדבר גם על הדברים האחרים שלא פחות מעניינים.
ראשית, דירוגי העונה:
דירוג נהגים :
- מקס ורשטפן, קבוצת רד בול – 575 נק’
- סרג’יו פרז, קבוצת רד בול – 285 נק’
- לואיס המילטון, קבוצת מרצדס – 234 נק’
- פרננדו אלונסו, קבוצת אסטון מרטין – 206 נק’
- שארל לקלר, קבוצת פרארי – 206 נק’
- לנדו נוריס, קבוצת מקלארן – 205 נק’
- קרלוס סיינז, קבוצת פרארי – 200 נק’
- ג’ורג’ ראסל, קבוצת מרצדס – 175 נק’
דרוג יצרנים :
- רד בול, ורשטפן/פרז – 860 נק’
- מרצדס, המילטון/ראסל – 409 נק’
- פרארי, לקלר/סיינז – 406 נק’
- מקלארן, נוריס/פיאסטרי– 302 נק’
- אסטון מרטין, אלונסו/סטרול – 280 נק’
- אלפין, גאזלי/אוקון– 120 נק’
רד בול העמידה לעונה הזו מכונית מוצלחת מאוד שפתחה את העונה בסערה. לעומתה מרצדס לא הצליחה להשכיל ולייצר משהו טוב יותר למרות הכישלון בעונה הקודמת. מקלארן גם הם הפגינו יכולת לא טובה לצד מרצדס שניסתה לתת פייט אבל על אף ההנהלה החדשה לא הביאה משהו מיוחד. בלטה לטובה אסטון מרטין ביחד עם פרננדו אלונסו שחווה פריחה מחודשת.יחד הם נתנו פתיחת עונה טובה אבל לא כזו שהספיקה להגיע רחוק מדי.
אם נתעלם לרגע משליטת רד בול, כדאי להתמקד דווקא בקבוצות והנהגים האחרים העונה והם סיפקו לא מעט עניין בעצמן.
4 קבוצות ו 6 נהגים יצרו תחרות צמודה ומעניינת יותר:
פרארי, מרצדס, אסטון מרטין ומקלארן.
המילטון הגיע שלישי בדירוג אבל היה קרוב לארבעה שנאבקו על המקום הרביעי – אלונסו, שארל לקלר, לנדו נוריס, קרלוס סיינז – ובמקום השמיני אמנם אבל כן היה בתמונת המאבק – ג’ורג’ ראסל.
רביעיית הנהגים שהתמודדו על המקום הרביעי סיימו את העונה עם הפרש נקודות קטן מאוד, בין 206 נקודות של פרננדו אלונסו במקום הרביעי ובין 200 נקודות של קרלוס סיינז במקום השביעי – זאת כאשר גם לשארל לקלר 206 נקודות, ללנדו נוריס 205 נקודות.
רד בול ורשטפן ופרז– שרשרת הישגים ושיאים
הנהג ההולנדי בן ה 26 ניצח ב 19 (!!) מתוך 22 מירוצים , מה שאומר שיעור הצלחה מטורף של 86.5%, השיג ניקוד פסיכי של 575 נקודות מה שהקנה לו את הפער הגדול ביותר מהמקום השני – 290 נקודות. הנהג המוכשר והצעיר הזה הפך גם לראשון בהיסטוריה שהוביל יותר מ 1000 הקפות בעונה. ורשטפן גם ניצח ב 4 מתוך 6 מירוצי הספרינט.
קבוצת רד בול עם ורשטפן ופרז ניצחה ב 21 מתוך 22 מירוצי העונה, מה שאומר 95.5% הצלחה, וזהו שבירת השיא של מקלארן מ 1988 93.7% בעונה של 15 ניצחונות מ 16 מירוצים.
פשוט אין מילים לתאר את מה שעשתה הקבוצה הזו העונה, שלטה ביד רמה ולא נתנה לשום קבוצה אחרת להתקרב אליה. ורטשפן (בעיקר) וגם פרז עשו עונה פסיכית וכחלק מהקבוצה הצליחו לקבוע שיאים חדשים שייקח עוד הרבה זמן לשבור אותם.
מרצדס המילטון וראסל– חשבנו שנשתפר
המון תלו תקוות בקבוצת מרצדס העונה. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד. המכונית שמרצדס העמידה פשוט לא היתה טובה מספיק. למרבה הבושה, העונה מרצדס לא ניצחה אף לא מרוץ אחד דבר שלא קרה לה מאז שנת 2011. המכונית החדשה למעשה היתה התפתחות מהמכונית הקודמת מכיוון שבמרצדס הודו שרצו לשמר לא מעט דברים, ואפילו שניסו לבצע מקצה שיפורים במכונית במהלך העונה זה לא ממש עזר להם. המילטון המוכשר כן ניסה והצליח לעיתים לשמור על עקביות בתוך הקבוצה והמכונית שלא היו עקביים ולמעשה סיים בדירוג במקום השלישי אחרי הצמד של רד בול.
פרארי לקלר וסיינז– סיאסטה איטלקית
כמו במרצדס, כגודל הציפיות כך גודל האכזבות. פתיחת העונה היתה בסימן של תקווה גדולה, המשך העונה לווה בתקלות רבות ולקראת הסוף קצת התייצבות. לקלר אמנם הוא נהג מצוין אבל כמו תמיד חסרה לו הגרוש ללירה. היו ללקלר 5 הקפות דירוג המהירות ביותר (רק ורשטפן לפניו) אבל אירועים כמו פסילת המכונית בטקסס או הפרישה בברזיל הפכו אותו לחסר מזל במיוחד.
הניצחון הבודד שפרארי הצליחה לגנוב לרד בול היה בסינגפור, אבל לא היה זה לקלר אלא סיינז שהצליח לנהל מרוץ חכם ולעכב את ראסל בסיום המירוץ.
מקלארן נוריס ופיאסטרי – תגלית העונה
מקלארן לדעת רבים הקבוצה הטובה ביותר בחצי העונה השנייה. נוריס השיג את המקום השני לא פחות מ 6 פעמים ופיאסטרי הוסיף עוד מקום שני בעצמו. החל מהמירוץ באוסטריה פתאום התחלנו להרגיש את השיפורים במכונית של נוריס ובהמשך גם למכונית של פיאסטרי כך שבמרוץ בסילברסטון הגיעו השניים למקומות השני והרביעי וזה היה מטורף מבחינת הקבוצה. מקלארן יכולים להתגאות בכך שהם השיגו מקום שני יותר מכל קבוצה אחרת העונה.
אסטון מרטין אלונסו וסטרול– הפתעת העונה
איזה כיף לכתוב על קבוצת אסטון מרטין, בהחלט המרענן הרשמי של העונה אחרי האכזבות של מרצדס, פרארי ומקלארן.
אסטון מרטין שילבו ידיים עם אלוף העולם מהשנים 2005 ו 2006 פרננדו אלונסו וזה החזיר להם בריבית דריבית. אלונסו הספרדי זכה לפריחה מחודשת אבל הקבוצה הבריטית אינה מספיק חזקה כדי לעמוד בקצב של הגדולות. ובכל זאת, עד המירוץ השישי הקבוצה היתה מדורגת במקום השני הכללי ורק במרוץ ה 14 פרארי הצליחו לעקוף את אסטון מרטין ולהשיג את המקום השלישי.
אלונסו המנוסה והחכם מאוד הפך את הקבוצה לאטרקטיבית וסחט מהצופים מחמאות ותשואות רבות לאורך העונה.
ומה היה לנו עוד העונה ?
- המרוץ בווגאס שהיה אחד המושקעים והנוצצים אבל זה ייזכר גם בכיסוי הניקוז שיצא ממקומו וגרם לנזק בפרארי של סיינז ולעיכובים במקצי האימונים.
- המירוץ באוסטריה שכיכב בזכות ריבוי פסילות נהגים, הנתונים הרשמיים מדברים על יותר מ 1200 מקרים שדווחו במהלך המירוץ אבל לא בכולם נענשו הנהגים.
- המירוץ באיטליה (אמיליה רומנה) שבוטל בגלל גשמים רבים.
- המירוץ שלא היה בסין בגלל מגבלות הקורונה (בשאיפה שכן יתקיים ב 2024)
- המירוץ בקטאר בו עומס החום השפיע על לא מעט נהגים וגם יצר הגבלות על מספר ההקפות לצמיג.
כולנו כבר לא יכולים לחכות לעונת 2024 שתיפתח בסוף פברואר בבחריין, ואם אתם רוצים להזמין כרטיסים לפורמולה 1 , מומלץ לקנות מאתרים אמינים כמו טיקט פלייס !!